Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009

Τα Τέμπη - Η αξιοπιστία των Επιστημονικών Φορέων και η ...Ελλαδίτσα μας: μια α-σόβαρη επιστημονική προσέγγιση του θέματος

Σχετικά με το μέγιστο πρόβλημα που προέκυψε με τις κατολισθήσεις και το κλείσιμο των Τεμπών, την ταλαιπωρία των αυτοκινήτων και ταξιδιωτών, το φορτίο τον οποίο δέχονται οι παρακαμπτήριοι οδικοί άξονες και οι αντίστοιχες πόλεις και χωριά, αντιγράφω από τον σημερινό Τύπο:

"...Με δεδομένο ότι η αποκατατάσταση του προβλήματος στα Τέμπη θα διαρκέσει εβδομάδες, η περιφέρεια Θεσσαλίας προχώρησε χθες στην εκπόνηση συγκεκριμένου επιχειρησιακού σχεδίου για τους τρεις οδικούς (παρακαμπτήριους) άξονες, διάρκειας τουλάχιστον έως 40 ημερών. Στο σχέδιο συμμετέχουν 700 άτομα και στόχος του είναι η διευκόλυνση των οδηγών και η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Το ελληνικό Δημόσιο καλείται τώρα, όπως προκύπτει και από τις ανάγκες του σχεδίου, να ενισχύσει με 8 εκατ. ευρώ τις τρεις περιφέρειες της χώρας (με 6 εκατ. τη Θεσσαλία και με 2 Δυτική και Κεντρική Μακεδονία) για να καλύψει την παρελκυστική πολιτική που εφάρμοσαν στη δημιουργία ενός εναλλακτικού οδικού δικτύου για την περιοχή των Τεμπών. Τα εξ ανάγκης έργα βελτίωσης και η μεγάλη κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού (Αστυνομία, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ) από την περασμένη εβδομάδα, που επίσης συνεπάγεται τεράστια έξοδα, θα μπορούσε -όπως επισημαίνουν δήμαρχοι και φορείς της περιοχής- να είχαν αποφευχθεί αν τα προηγούμενα χρόνια τα αιτήματά τους είχαν γίνει αποδεκτά... Εφόσον επιμηκυνθεί ο χρόνος των 40 ημερών, το σχέδιο θα αναμορφωθεί καθώς τα δεδομένα θα αλλάξουν.... Στο συγκεκριμένο κόστος δεν συνυπολογίζεται το κόστος των βελτιωτικών παρεμβάσεων, συντήρησης, διαγράμμισης και σήμανσης των τριών οδικών αξόνων..."


Σχόλια (μου)
Τι τα θες, τι τα λες; Αυτή είναι η Ελλαδίτσα μας. Η Ελλάδα του σήμερα (του εικοστού αιώνα, η τριτοκοσμική αλλά και ευρωπαϊκή συνάμα), η Ελλάδα του αύριο (αυτή θ’ αργήσει να μας έρθει, κατά πως φαίνεται), η Ελλάδα του προγραμματισμού (ειδικές επιτροπές να δουν τα μάτια μας, σχέδια επί ...πεταμένου χάρτου τα συρτάρια τους), η Ελλάδα της έγκαιρης πρόβλεψης (επί του προκειμένου, οι περιφερειάρχες, νομαρχαίοι και οι δήμαρχοι το είχαν διαγνώσει και το ζητούσαν καιρό τώρα -στις παρακαμπτηρίους αναφέρομαι- όρα*), η Ελλάδα του ...κουτσά-στραβά θα τα καταφέρουμε (όπως πάντοτε συμβαίνει), η Ελλάδα της ασυνέπειας και ατιμωρησίας (καλέ τι μας λες, καλέ τι μας λες), η Ελλάδα του ελάχιστου κόστους αλλά του μέγιστου κέρδους (η ανάδοχος εταιρεία προτίμησε τα φουρνέλα για τη διάνοιξη της σήραγγας και όχι τον μετροπόντικα, γιατί το κόστος κατασκευής θα ήταν 3 φορές μεγαλύτερο), η Ελλάδα του οράματος (άστο μωρέ και μόλις προκύψει βλέπουμε και κάνουμε), η Ελλάδα του jamanfouτισμού (έλα μωρέ τώρα, σιγώ τα ωά!) η Ελλάδα του ...έτσι, η Ελλάδα τους ...αλλιώς....

* Την έγκρισή του για χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος ΣΑΝΑ/8 της μελέτης για τη βελτίωση της οδικής σύνδεσης από τον κόμβο Γυρτώνης στην εθνική οδό μέχρι τον κόμβο Τυρνάβου επί του άξονα προς Ελασσόνα και Κοζάνη, έδωσε χθες το Νομαρχιακό Συμβούλιο Λάρισας, 1 Μαΐου 2009.

Όσον αφορά στα αίτια της κατολίσθησης, έχουμε και λέμε...

Εκπρόσωπος της ομάδας επιστημόνων του τμήματος Γεωλογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), που επισκέφθηκε την περιοχή προκειμένου να κάνει μια πρώτη εκτίμηση των αιτίων του συμβάντος, απέδωσε τα προβλήματα στην τεκτονική δράση της περιοχής, γεγονός που επέτεινε και η έντονη βροχόπτωση των τελευταίων ημερών, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια φυσιολογική κατάπτωση μεγάλου όγκου βράχων. «Είναι γνωστό ότι υπήρχαν γεωλογικά ρήγματα στην περιοχή. Ο Ηρόδοτος είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η διάνοιξη των Τεμπών έγινε από σεισμό που έδωσε διέξοδο στα νερά του Πηνειού προς το Αιγαίο και τα νερά των λιμνών» επισήμαναν σχετικά. (σ.σ. ε, τι περιμένατε; να μην είχαν βάλει και το χεράκι τους οι αρχαίοι ημών πρόγονοι και οι θεοί αυτών;)

Στα φυσικά φαινόμενα και στη μορφολογία του εδάφους, αποδίδει τα αίτια της φονικής κατολίσθησης στα Τέμπη, το προκαταρκτικό πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Στο εν λόγω πόρισμα του ΤΕΕ, σημειώνεται ότι οι εκρήξεις για τη διάνοιξη της σήραγγας, δεν πρέπει να έπαιξαν ρόλο, ωστόσο τα μέλη της Επιτροπής διατηρούν επιφυλάξεις, μέχρι να συγκεντρωθούν τα πλήρη στοιχεία (σ.σ. κάτι παραπάνω θα ξέρει η ...γκλάβα τους!)

Εν τω μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται η μελέτη του φαινομένου των κατολισθήσεων από τους Ελβετούς ειδικούς-αλπινιστές, το πόρισμα των οποίων αναμένεται τις προσεχείς ημέρες. (σ.σ. Μάλλον, πρόκειται περί ...ασόβαρων επιστημόνων∙ άκου να δεις, ακόμα δεν κατέθεσαν το πόρισμά τους; Τς, τς, τς, οι ....καθυστερημένοι!!).

Μετά απ’ αυτά, αναρωτιέμαι αν ήρθε η ώρα να αποδώσουμε ευθύνες και στον πανίσχυρο ενοσίχθωνα (ο σείων τη γη) θεό Ποσειδώνα ο οποίος εξουσίαζε τα έγκατα της γης. Ή μήπως καλύτερα θα ήταν αν ρωτούσαν τους κατοίκους των γύρω χωριών -Τεμπών και Ιτέας- για ...υπερφυσικό και ...ουφικό φαινόμενο του τριξίματος των παράθυρων των σπιτιών τους από τα φουρνέλα που τοποθετούνταν για τη διάνοιξη της σήραγγας, ή τους εποχούμενους στα Τέμπη οι οποίοι ένοιωθαν –στιγμιαία- να τους φεύγει το τιμόνι από τα χέρια, ή τέλος τέλος ας αναρωτηθούν γιατί η κατασκευάστρια εταιρεία, τους τελευταίους μήνες τοποθέτησε, προς τη μεριά του βουνού, προστατευτικά τοιχώματα και μεταλικά δίκτυα. Αν ρωτούσαν όλους αυτούς, είμαι σίγουρος πως σε κάποιο ...επιστημονικό συμπέρασμα καλύτερο θα κατέληγαν.



ο χάρτης παράκαμψης της κοιλάδας των Τεμπών, από το υπουργείο Μεταφορών


χάρτης παράκαμψης που δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο Τύπο

Μέχρι την αποπεράτωση των παραπάνω εργασιών, για την οποία θα εκδοθεί νέο δελτίο, η κυκλοφορία θα διεξάγεται από εναλλακτικές διαδρομές, ως ακολούθως:

Α) ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΠΟ ΑΘΗΝΑ


1) Τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων και όλα τα λεωφορεία, θα εκτρέπονται :

α) Από τον ανισόπεδο κόμβο Νίκαιας [Χ/Θ 346+300 Π.Α.Θ.Ε.] προς την περιφερειακή οδό Λάρισας- Τρικάλων και στη συνέχεια μέσω Ε.Ο. Λάρισας –Τρικάλων-Καλαμπάκας-Γρεβενών, θα εισέρχονται στην Εγνατία οδό.

β) Από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου –Λάρισας [Χ/Θ 360+200 Π.Α.Θ.Ε.] προς την επαρχιακή οδό Συκουρίου –Λάρισας και στη συνέχεια μέσω Π.Ε.Ο. Λάρισας –Θεσσαλονίκης έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης, όπου θα συνεχίζουν στην επαρχιακή οδό Γυρτώνης –Αμπελώνα-Τυρνάβου- Ελασσόνα-Κοζάνης- Εγνατία οδό και θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε., στο ύψος του Κλειδί Ημαθείας.

2) Τα Ι.Χ.Ε. και τα φορτηγά έως 3,5 τόνων, θα εκτρέπονται:

από τον κόμβο του Πλατυκάμπου [Χ/Θ 349+396 Π.ΑΘ.Ε.] προς Αγιά και μέσω της Ε.Ο. Λάρισας – Αγιάς – Αγιόκαμπου – Βελίκας - Κόκκινου Νερού – Στομίου - Ομολίου, θα εισέρχονται στον Αυτοκινητόδρομο προε Θεσσαλονίκη από δ/ση Στομίου [Χ/Θ 390+700 Π.Α.Θ.Ε.]


Β) ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΣ ΑΘΗΝΑ

1) Τα φορτηγά μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων και όλα τα λεωφορεία θα εκτρέπονται από τον Κόμβο Κλειδί Ημαθίας [Χ/Θ 474+500 Π.Α.Θ.Ε] προς Βέροια (Εγνατία Οδό) – Κοζάνη και από εκεί:

α) Είτε, μέσω Ε.Ο. Κοζάνης – Ελασσόνας - Τυρνάβου – Αμπελώνα – Γυρτώνης έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης, όπου θα συνεχίζουν μέσω Π.Ε.Ο. Λάρισας – Θεσσαλονίκης προς την Επαρχιακή Οδό Συκουρίου –Λάρισας , θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε. από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου.

β) Είτε μέσω Ε.Ο. Κοζάνης- Γρεβενών-Καλαμπάκας – Τρικάλων- Λάρισας και εν συνεχεία δια της Περιφερειακής Οδού Λάρισας – Τρικάλων, θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε. από τον ανισόπεδο κόμβο Νίκαιας.

2) Όλα τα Ι.Χ.Ε. και τα φορτηγά μέχρι 3,5, τόνους που θα προέρχονται από Θεσσαλονίκη, θα εκτρέπονται στο ύψος της Κατερίνης [Α/Κ Κορινού Πιερίας Χ/Θ 445+000] προς Άγιο Δημήτριο και μέσω της Ε.Ο. Κατερίνης – Ελασσόνας-Τυρνάβου- Αμπελώνα-Γυρτώνης, έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης όπου θα συνεχίζουν μέσω Π.Ε.Ο. Λάρισας –Θεσσαλονίκης προς την Επαρχιακή Οδό Συκουρίου – Λάρισας και θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε., από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου.

3) Όλα τα οχήματα που θα προέρχονται από Κατερίνη-Πλαταμώνα, θα κατευθύνονται Α/Κ Κορινού και θα ακολουθούν εν συνεχεία την παραπάνω διαδρομή. Όσα κινηθούν προς Λάρισα , θα αναστρέφονται στον Α/Κ Αιγάνης και εν συνεχεία , επίσης μέσω Α/Κ Κορινού θα εκτρέπονται κατάλληλα.


ΥΓ. Μήπως είναι σχέδιο ξένων και ανθελληνικών δυνάμεων ή ακόμη του Μητροπολίτη Άνθιμου, να αποκοπεί -πράγμα που έγινε- η Ελλάδα στα δύο και να ανακηρυχθεί το κράτος του Βορρά ως ανεξάρτητο κράτος; Τώρα καταλαβαίνω και την σκοτεινή πλευρά της κατάργησης του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης από την κυβέρνηση του Πα.Σο.Κ. Αν είναι έτσι, είμαι τυχερός∙ ανήκω στο κράτος-πόλη των ...Αθηνών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται!!!


Πηγές:

Τα ΝΕΑ (φωτογραφία),

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Λάρισας

Οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕπιτροπήςΕμπειρογνωμόνων του ΤΕΕ

5 σχόλια:

Ἅ λ ς είπε...

Αχ Ελλαδιτσα καημενη....

Ωραιο το ΥΓ, πολυ πετυχημενο!!χαχαχαχ... αν κ η κατασταση ειναι για κλαμμ=ατα...

καλο ξημερωμα!

akrat είπε...

καλημέρα
τι να πω...
καλές εορτές
και να μην μοιάζουμε σαν τον αστερίξ... με τα μενίρ...

maxforeigner είπε...

Καλά Χριστούγεννα.
-- Ωραίο το υστερόγραφο... , μάλλον έχεις δίκαιο... οι σκοτεινές δυνάμεις φαίνεται έφεραν και τις.... βροχές, οι οποίες είναι οι αιτίες της ... βροχόπτωσης! Όσο για τα φουρνέλα..., έ δεν είναι δυνατόν να φταίνε! Μόνο φαντασιόπληκτοι θα μπορούσαν να το σκεφτούν αυτό!

phlou...flis είπε...

@EiRiNi

@akrat

@Mike

αυτά γράφτηκαν το 2009. Είμαι απόλυτα σίγουρος πως το 2010 όοοοολα θα διορθωθούν. Και μετά θα ...ξυπνήσω!!!
καλές γιορτές

Λουκάς είπε...

Σε συνδυασμό παραγόντων αποδίδεται η κατολίσθηση στα Τέμπη, σύμφωνα με το πόρισμα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας. Γεωλογικές, γεωτεχνικές, μορφολογικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, καθώς και ανθρώπινες παρεμβάσεις και δραστηριότητες, συνέβαλλαν στο να σημειωθούν οι πτώσεις βράχων.

Επιπλέον σημειώνεται η ανάγκη διερεύνησης της συνεχούς και επαναλαμβανόμενης καταπόνησης από τις εκρήξεις στα μέτωπα διάνοιξης της σήραγγας.
Παράλληλα λόγω της διέλευσης της Εθνικής Οδού, επισημαίνεται ότι επιβάλλονταν να είχαν ληφθεί ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας και να είχαν προβλεφθεί πιθανές αστοχίες.

Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, απαιτείται έλεγχος της ζώνης επιρροής και της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις για να μην επηρεάσει η σήραγγα την ασφάλεια, αυστηρή εφαρμογή μέτρων ασφαλείας κατά την εξέλιξη των έργων και προτείνεται έλεγχος των Γεωλογικών - Γεωτεχνικών μελετών στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου.
Ταυτόχρονα, σε πόρισμα που έχει εκπονήσει το ΓΕΩΤΕΕ και έχει παραδοθεί στο υπουργείο υποδομών, μεταφορών και δικτύων, επισημαίνεται ότι η διέλευση από τα Τέμπη δε θα είναι ποτέ απολύτως ασφαλής.

Πηγή: ΝΕΤ 105,8
5/1/2010

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...

Τούτη η δίψα δε σβήνει τούτη η μάχη δε παύει...